Wspomnienie Wiesława Michnikowskiego
czwartek, 5 października 2017

Wiesław Michnikowski debiutował w Lublinie

 

Przyjechał do naszego miasta z Warszawy, zimą 1945 r. aby zdawać egzaminy na Politechnikę. Niestety spóźnił się, wykłady już trwały a kolejny semestr rozpoczynał się dopiero w maju. Aby przeczekać ten okres niedoszły inżynier trafił... na scenę Teatru Domu Żołnierza. Teatr pochłonął go do tego stopnia, że plany studiów na Politechnice zostały odłożone ad acta...

Szybko zwrócił na siebie uwagę Karola Borowskiego, ówczesnego dyrektora artystycznego Teatru Miejskiego, który zaproponował mu naukę w założonej właśnie w Lublinie Szkole Dramatycznej i ... angaż  do „prawdziwego teatru”. W Szkole spotkał się z Mieczysławem Czechowiczem, z którym po latach błyszczał w Kabarecie Starszych Panów.

Adept Michnikowski zadebiutował na lubelskiej scenie już 28 lutego 1946 r. rolą Marcelego Vaucroix’a w komedii „Powrót z wojny” Flersa i Croisseta, grając u boku takich gwiazd jak Irena Malkiewicz i Jerzy Pichelski, któremu to Hanka Ordonówna śpiewała „Miłość ci wszystko wybaczy” w filmie „Szpieg w masce”.

Od tej chwili praktycznie nie schodził ze sceny. Występując w różnorodnym repertuarze bardzo szybko zyskał uznanie krytyki, stał się ulubieńcem publiczności i bożyszczem płci pięknej.

Kiedy w 1996 r., a więc w 50 – lecie swojego scenicznego debiutu, przyjechał do Lublina z warszawskim Teatrem Polskim, który w ramach Lubelskiej Premiery Teatralnej pokazał „Grube ryby’ M. Bałuckiego – widownia pękała w szwach i nie była w stanie pomieścić wszystkich chętnych.

Tak samo było w 2003 r., gdy grał w „Pułapce na myszy” A. Chrystie, podczas gościnnych występów w naszym mieście Teatru Polskiego – dla wielu chętnych nie starczyło miejsc.

Niestety, nigdy więcej nie zobaczymy Go już na scenie „Osterwy”…

Role Wiesława Michnikowskiego na scenie Teatru Miejskiego potem im J. Osterwy w Lublinie:

 

- Marceli Vaucroix, Powrót z wojny Flers i Croisset , reż. Karol Borowski, prem.28.02.1946

- Fortunio, Świecznik A. de Musset, reż. Karol Borowski, prem.18.07.1946

- Leon Bouquet, Ostrożnie – świeżo malowane, R. Fauchois, reż . Antoni Fertner, prem. 23.08.1946

- Hrabia, (Pan Tadeusz) i Janek (Most) – popis uczniów Szkoły Dramatycznej, 10.1946

- Piotr, Przyjaciel nadejdzie wieczorem, Campanez i Noe, reż. Gustawa Błońska, prem. 29.11.1946

- Orfeusz, Moja żona Penelopa, Z. Gozdawa i W. Stępień, reż. Irena Ładosiówna, prem.31.12 .1946

- Adolf, Dom otwarty, M. Bałucki, reż. Gustawa Błońska, prem.11.02.1947

-  Legros, Szczeniaki, R. Ferdinand, reż. Maksymilian Chmielarczyk, prem.13.03.1947

- Nick, Maria Stuart, J. Słowacki, reż. Irena Ładosiówna, prem. 17.04.1947

- Tom Wight, Na trasie, K. Barnaś, reż. Gustawa Błońska, prem. 15.07.1947

- Bernard, Szczęśliwe dni, C. A. Puget, reż. Irena Ładosiówna, prem.15.06.1948

- Savignien, Codziennie o piątej, M. Hennequin i P. Veber, reż. Czesław Strzelecki, prem.03.08.1948

- Alan Vilim, Łatwiej przejść wielbłądowi, F. Langer, reż. Maksymilian Chmielarczyk, prem. 03.09.1948

- Hrabia Koko, Targ na dziewczęta, V. Jacobi, reż. Maksymilian Chmielarczyk, prem. 10.11.1948, na scenie Teatru Muzycznego

- Figaro Wesele Figara, P. Beaumarchais, reż. Czesław Strzelecki, prem. 09.12.1948

- Leo Hubbard, Lisie gniazdo, L. Hellman, reż. Zofia Modrzewska, prem. 18.02 .1949

- Strzałka, Skąpiec Molier, reż. Zofia Modrzewska, prem. 25.03.1949

- Griszko, Tu mówi Tajmyr, K. Isajew i A. Galicz, reżyseria zespołowa, prem.06.05.1949

- Propotiej, Jegor Bułyczow, M. Gorki, reż. Maksymilian Chmielarczyk, prem. 18.11.1949

- Kent, Trzy razy nie, W. Dychawiczny i M. Słobodskoj, reż. Maksymilian Chmielarczyk, prem. 02 .09.1950

- Cseh, Sprawa Pawła Eszteraga, Sz. Gergely, reż. Paweł Bem, prem. 05.12.1950

- Tolo, Próba sił, J. Lutowski, reż. Zofia Modrzewska, prem. 06.02.1951

- Chochlik, Balladyna, J. Słowacki, reż. Zofia Modrzewska, prem. 01.04.1951

- Wasyl, Kalinowy gaj, A. Korniejczuk, reż . Paweł Bem, prem. 08.05.1951

 

(tekst: Anna Nowak)

Galeria
Sponsorzy/patroni