Tytuł: Bracia Grimm dla dorosłych
Autor: Tomasz Śpiewak
Opis

Baśnie i legendy zebrane z opowieści ludowych przez braci Grimm od czasu pierwszego wydania (1812) budziły kontrowersje, czy jest to literatura odpowiednia dla dzieci. Wszechobecna przemoc, brutalność i seksualność wprawiały czytelników w konsternację, pomimo budującego morału, że w świecie bohaterów opowieści: dzieci, dorosłych, zwierząt i przedmiotów dobro zwycięża najczęściej.

 

W przedstawieniu autorzy zachowują to, co jest wyjątkowo cenne w zbiorze Grimmów. Różnorodność wielkich opowieści, drobnych legend, bajek abstrakcyjnych,  kołysanek sprawia, że obcujemy z fascynującym kosmosem wyobraźni.

 

Kolażowa struktura adaptacji układa się jednak w pełną rozmachu opowieść o świecie dzieci i dorosłych, ludzi, zwierząt, przedmiotów i aniołów, między którymi istnieje nieusuwalna przepaść. Odnajdziemy tu dotkliwą samotność dziecka dojrzewającego w niebie (Drwalówna, bohaterka Dziecka Matki Boskiej) i na ziemi  (Złoty Chłopiec, Jaś-Jeżyk), troskę i przemoc relacji rodzinnych, niesprawiedliwość i brutalność relacji społecznych, biedę, lęk przed tym co obce, i religijną wyobraźnię. Jak u Grimmów tak i w świecie scenicznym temu, co piękne i wzniosłe towarzyszy to, co przykre i niskie.

 

Wśród dziecięcych bohaterów przedstawienia zobaczymy: Drwalównę (Justyna Janowska), Złotego Chłopca (Maciej Grubich), Jasia-Jeża (Przemek Gąsiorowicz). W świecie dorosłych: Matkę Boską (Jolanta Rychłowska), Rodziców Jeża (Halszka Lehman, Paweł Kos), rodziców Złotego Chłopca (Edyta Ostojak, Daniel Dobosz), Szewca i Azteka (Wojciech Rusin) oraz Grzyba i Żyda (Tomasz Bielawiec ) a także zwierzęta i anioły.

 

Las będący spoiwem większości bajek w scenografii autorstwa Anny Met został przetłumaczony na przestrzeń i wnętrza przypominające świat z lat siedemdziesiątych XX wieku. Złocisty horyzont w tle inspirowany malarstwem przedrenesansowym nawiązuje do motywu złota i złotego palca dziecka, które w baśni o Dziecku Matki Boskiej i Wiernym Janie złamało zakaz dorosłych i otworzyło drzwi, których pod żadnym pozorem miało nie otwierać.

 

W przedstawieniu wykorzystano także trzy reflektory z początku lat dziewięćdziesiątych, tzw. Pani Austria podkreślające wrażenie hipnotycznego świata bajkowego i analogowego świata, który minął.

 

Zapraszamy do zapoznania się z recenzją w

Dzienniku Wschodnim

Kurierze Lubelskim

Newsweeku

Informacje
Prapremiera
Czas trwania: 135 min.
Liczba przerw: -
Realizatorzy
tekst i dramaturgia: Tomasz Śpiewak
reżyseria : Remigiusz Brzyk
scenografia i kostiumy: Anna Met
muzyka: Szymon Szewczyk
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
Obsada
Galeria
Wydarzenia
"Bracia Grimm dla dorosłych"
2018-10-12

Baśnie i legendy zebrane z opowieści ludowych przez braci Grimm od czasu pierwszego wydania (1812) budziły kontrowersje, czy jest to literatura odpowiednia dla dzieci. Wszechobecna przemoc, brutalność i seksualność wprawiały czytelników w konsternację, pomimo budującego morału, że w świecie bohaterów opowieści: dzieci, dorosłych, zwierząt i przedmiotów dobro zwycięża najczęściej.

 

W przedstawieniu autorzy zachowują to, co jest wyjątkowo cenne w zbiorze Grimmów. Różnorodność wielkich opowieści, drobnych legend, bajek abstrakcyjnych,  kołysanek sprawia, że obcujemy z fascynującym kosmosem wyobraźni.

 

Kolażowa struktura adaptacji układa się jednak w pełną rozmachu opowieść o świecie dzieci i dorosłych, ludzi, zwierząt, przedmiotów i aniołów, między którymi istnieje nieusuwalna przepaść. Odnajdziemy tu dotkliwą samotność dziecka dojrzewającego w niebie (Drwalówna, bohaterka Dziecka Matki Boskiej) i na ziemi  (Złoty Chłopiec, Jaś-Jeżyk), troskę i przemoc relacji rodzinnych, niesprawiedliwość i brutalność relacji społecznych, biedę, lęk przed tym co obce, i religijną wyobraźnię. Jak u Grimmów tak i w świecie scenicznym temu, co piękne i wzniosłe towarzyszy to, co przykre i niskie.

 

Wśród dziecięcych bohaterów przedstawienia zobaczymy: Drwalównę (Justyna Janowska), Złotego Chłopca (Maciej Grubich), Jasia-Jeża (Przemek Gąsiorowicz). W świecie dorosłych: Matkę Boską (Jolanta Rychłowska), Rodziców Jeża (Halszka Lehman, Paweł Kos), rodziców Złotego Chłopca (Edyta Ostojak, Daniel Dobosz), Szewca i Azteka (Wojciech Rusin) oraz Grzyba i Żyda (Tomasz Bielawiec ) a także zwierzęta i anioły.

 

Las będący spoiwem większości bajek w scenografii autorstwa Anny Met został przetłumaczony na przestrzeń i wnętrza przypominające świat z lat siedemdziesiątych XX wieku. Złocisty horyzont w tle inspirowany malarstwem przedrenesansowym nawiązuje do motywu złota i złotego palca dziecka, które w baśni o Dziecku Matki Boskiej i Wiernym Janie złamało zakaz dorosłych i otworzyło drzwi, których pod żadnym pozorem miało nie otwierać.

 

 

Miło nam poinformować, że w spektaklu po raz pierwszy wystąpi nowa aktorka teatru Justyna Janowska!

Reżyseria: Remigiusz Brzyk, tekst :Tomasz Śpiewak, scenografia i kostiumy: Anna Met, muzyka: Szymon Szewczyk, światła: Jacqueline Sobiszewski.

Spektakle popremierowe w dniach:

4. 11, godz. 19:00

20.12, godz. 19:00

21.12, godz. 19:00

Sponsorzy/patroni