Zaproponowanie dzisiejszemu pokoleniu adaptacji powieści liczącej sobie ponad pół wieku to spore ryzyko. Oczywiście problematyka powieści Edmunda Niziurskiego zachowuje swą aktualność, a fabuła – atrakcyjność, ale nasza rzeczywistość jest jednak całkowicie odmienna od tej książkowej, zaś mentalność młodych ludzi i ich sposób postrzegania świata także zmieniły się kolosalnie. W tej sytuacji podstawowym warunkiem udanej realizacji powinna być dobra adaptacja wyjściowego materiału literackiego. Tym zajął się Piotr Rowicki i wywiązał się z tego zadania perfekcyjnie. Nie tylko w pełni udanie uwspółcześnił stworzoną przez Niziurskiego historię, ale także potrafił wydobyć i pokazać tkwiący w niej humor oraz przekazać – bez nieznośnego moralizatorstwa – moralne przesłanie. A co więcej – wprowadził liczne motywy lubelskie, dzięki czemu spektakl staje się rzeczywiście bliski odbiorcom.
Tę adaptację znakomicie przeniósł na scenę reżyser, Piotr Ratajczak. Stworzył przedstawienie wartkie i dynamiczne, bez nawet jednej dłużyzny czy spadku tempa. Z narracją przypominającą filmowy montaż, a chwilami wręcz teledyski. Ale przy tym nie zapomniał również o widzach pragnących pełniej posmakować teatru, którzy znajdą w spektaklu niejedną ku temu okazję. Takie sceny jak próba kółka teatralnego (szczególne oklaski dla Wojciecha Rusina) czy sen jednej z bohaterek to prawdziwe perełki, które chciałoby się oglądać wielokrotnie i właśnie smakować.
Tym bardziej, że na wysokości zadania stanęli także aktorzy. Wojciech Dobrowolski powściągliwie i z klasą tworzy postać nauczyciela Alcybiadesa, a Edyta Ostojak (Słaba), Jowita Stępniak (Ciamcia), Daniel Dobosz (Zasępa) i Paweł Kos (Pędzel) bardzo naturalnie i w pełni wiarygodnie pokazują młodych bohaterów. Zaś pozostali wykonawcy płynnie przechodzą od roli do roli, bezbłędnie różnicując postacie dorosłych i młodzieży. Wszystkich ogląda się naprawdę z przyjemnością.
Nie wiem, czy nauczyciele będą licznie chodzić na „Sposób na Alcybiadesa”, ale zachęcam ich do tego. A jeszcze bardziej młodzież; zanim wdrażana przez MEN tzw. reforma oświaty przerobi ich w amorficzną masę pokazaną już dawno w filmie „The Wall”.
REPERTUAR
13 marca, godz. 12:00,
14 marca, godz. 9:00, 12:00
15 marca, godz. 09:00, 12:00.
RODZAJE I CENY BILETÓW
normalne - od 30 do 85 zł w zależności do miejsca
ulgowe - od 20 do 50 zł w zależności do miejsca
REZERWACJE I ZAKUP BILETÓW
Bilety na spektakle można kupić online za pośrednictwem serwisu Bilety24.pl
https://www.bilety24.pl/organizator/teatr-im-juliusza-osterwy-w-lublinie-1277.html
Prosimy o rozważne zakupy. Bilety zakupione online nie podlegają zwrotowi.
Rezerwacje bezpośrednio w kasie teatru
wt.-pt. 13:00-19:00
sb.-nd. 16:00-19:00
+48 81 532 42 46
+48 605 274 673
kasa@teatrosterwy.pl
Obsługa Widza
pn.-pt. 8:00-16:00
+48 81 532 44 36
+48 786 814 125
biuro@teatrosterwy.pl