Spektakl dla widzów +15
Brzyk, jeden z najważniejszych reżyserów pokolenia, dwukrotny zdobywca Lauru Konrada na festiwalu Interpretacje w Katowicach, znany jest lubelskiej publiczności z inscenizacji dramaturgii współczesnej. Tym razem sięga po jeden z teatralnych arcydramatów XX wieku.
Akcja sztuki Weissa rozgrywa się w roku 1808 w przytułku dla osób obłąkanych w Charenton. Polityczny zesłaniec, uczestnik rewolucji francuskiej, libertyn de Sade wystawia sztukę teatralną opowiadającą o wydarzeniach sprzed piętnastu lat, tj. o zabójstwie przywódcy rewolucji Marata przez żyrondystkę Corday. Scenografią przedstawienia jest sala kąpielowa zakładu a w roli uczestników politycznych wydarzeń, które wstrząsnęły Francją, obsadzeni są obłąkani pacjenci – rewolucja zastała i pozostawiła w takiej samej kondycji.
Misterna dramaturgiczna konstrukcja tekstu, partytury ruchowej i muzycznej zakłada wieloplanowość, spiętrzenie i przenikanie się teatru i życia. Pytania jakie stawia Weiss dotyczą natury rewolucji będącej etapem społecznego rozwoju, ale też pożerającej własne dzieci.
Działać czy wycofać się? Rewolucja ma swoich koryfeuszy takich jak Marat, ale pierwszoplanowym bohaterem inscenizacji Brzyka jest potężna zbiorowość, którą buduje cały zespół aktorski Teatru Osterwy. To on bierze na siebie rolę obłąkanych pacjentów, których sztuka przemienia w rewolucjonistów. Ich kondycja staje się elementem wywrotowym, zaburzającym widowisko, doprowadzając do finałowej rewolty.
Do realizacji brawurowej partytury Weissa Brzyk zaangażował grono wybitnych artystów. Towarzyszy mu jedna z najważniejszych choreografek działających w teatrze współczesnym Dominika Knapik, odpowiedzialna za ruch sceniczny głośnych przedstawień („Śmierć i dziewczyna”, „Morfina”, „Portret Damy” w reżyserii Eweliny Marciniak). Muzykę i scenografię tworzą stali współpracownicy Brzyka – Szymon Szewczyk (nominowany do talentów radiowej Trójki), Jacek Grudzień oraz Iga Słupska.
Tomasz Śpiewak
Patronat medialny: