W drodze na aranżowany ślub 21-letnia Hindełe Singer wyrywa strony brulionów zapisanych swoimi opowiadaniami, drze je na maleńkie kawałeczki i wyrzuca z okna jadącego pociągu. Pomieszane fragmenty zdań w jidysz unoszą się na wietrze i opadają na ziemię gdzieś między Lublinem, Warszawą a Berlinem. Siostra noblisty, Izaaka Baszewisa Singera i nie mniej znanego Izraela Joszui Singera, pierwsza pisarka w rodzinie. Pojawia się nagle gdzieś w środku między opowieściami jej braci, niewiele o niej wiadomo. Bibliofil, amerykański krytyk, badaczka, syn, a za nimi my, każdy na swój sposób podąża jej śladami i próbuje poskładać ją z tych porozrzucanych kawałków: niekochanej córki, zapomnianej artystki, opętanej przez dybuka Racheli i wybierającej męski strój Jentł z prozy Izaaka Singera. Wciąż nasuwa się pytanie: po co nam ona? Dlaczego właściwie chcemy ją odnaleźć? Czy obraz będzie pełniejszy, gdy dołożymy do niego te brakujące puzzle? I nagle w ślad za jej historią, pojawiają się inne, wcześniej nieusłyszane historie kobiet, które dziś domagają się głosu.
W scenariuszu spektaklu użyto fragmentów „Śmierci Ofelii” Stanisława Wyspiańskiego oraz „Dybuka” Szymona An-skiego. W Prologu wykorzystano tekst napisany przez Marię Drzewiczuk.Cytaty z Ester Kreitman „Taniec demonów” w tłumaczeniu własnym, z opowiadania „Nowy świat” w tłumaczeniu Natalii Moskal, „The Singers Family – The Other Exile” Maurice’a Carr’a, za zgodą spadkobierców, reportażu Marie Louise Kasnitsch „Ekstaza w Afryce” (© Claassen Verlag in der Ullstein Buchverlage GmbH, Berlin) w tłumaczeniu Edyty Magdaleny Sicińskiej, za zgodą spadkobierców, przemowy noblowskiej oraz wywiadów prasowych z Izaakiem Bashevisem Singerem w tłumaczeniu własnym.
Spektakl bierze udział w 24. edycji Konkursu na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Patroni medialni: