Spektakl zagramy w środę, 22 listopada 2023 r., o godz. 18:00 w Parczewskim Domu Kultury, Parczew, więcej informacji.
Aleksander Fredro „Dożywocie”
reżyseria Michał Chorosiński
„Dożywocie” należy do tzw. pierwszego okresu twórczości pisarza, w którym zawierają się komedie charakterów i komedie intrygi. I to do tej drugiej kategorii zalicza się napisane w latach 1834–1835 dzieło. Jest więc „Dożywocie” zbudowane w układzie szybko zmieniających się i zaskakujących widza wydarzeń, których sprawcami są bogato rozbudowane postacie. Jest też jednocześnie utworem zaangażowanym, podejmującym ważne problemy społeczno-gospodarcze współczesnej Fredrze Galicji.
Główny bohater intryg lichwiarz Łatka, wchodząc w posiadanie tzw. dożywocia (czyli dożywotnich dochodów pewnego młodzieńca), z jednej strony stara się jak najdłużej utrzymać w dobrym zdrowiu młodego utracjusza, z drugiej próbuje sprzedać tytułowe „dożywocie” innemu lichwiarzowi. Sprawa komplikuje się wraz z pojawieniem się zrujnowanego szlachcica Orgona, który chce swoją córkę wydać za Łatkę w celu podreperowania majątku. Ta jednak zakochana jest w Leonie… Splot intryg i pozornie nieszczęśliwych wydarzeń, jak próba samobójcza hulaki Leona, obnażają machinacje Łatki, sprawiając, że na końcu zwycięża miłość, a lichwiarz „dostaje po nosie”. Postać Łatki jest odzwierciedleniem typów z włoskiej komedii dell’arte, a dokładniej jednej z czterech głównych jej masek, tj. maski Pantalona. Ma bowiem w sobie postać Fredry sprzeczność między potraktowanymi serio i ostro piętnowanymi przez pisarza wadami, a budzącymi śmiech, a nawet sympatię dla tego bohatera słabostkami.
„Dożywocie” jest jednak nowatorskie względem komedii dell’arte, co sprawia, że staje się aktualne również dziś – tradycyjnie komiczna wada, jaką jest tchórzostwo Łatki, wiersz Fredry przekształcił w cechę o charakterze psychologicznym, trudnym do jednoznacznej oceny etycznej. I właśnie ta trudność oceny w dzisiejszym świecie, gdzie wszystko z taką łatwością poddawane jest krytyce i podawane w wątpliwość, sprawia, że bohaterowie XIXwiecznego „Dożywocia” stają się prawdziwie żywi i boleśnie współcześni na deskach Teatru Klasyki Polskiej.
scenografia i kostiumy - Aleksandra Reda
muzyka - Marcin Pospieszalski
obsada: Jarosław Gajewski - ŁATKA, Cezary Łukaszewicz - LEON BIRBANCKI, Łukasz Lewandowski / Mateusz Grydlik- MICHAŁ LAGENA, Ksawery Szlenkier - RAFAŁ LAGENA, Leszek Zduń - FILIP, Dariusz Kowalski - TWARDOSZ, Paweł Lipnicki - ORGON, Jakub Kornacki / Radosław Osypiuk - DR HUGO, Karolina Piwosz - RÓZIA, Henryk Gołębiewski - SŁUŻĄCY / WEKSLARZ
muzycy (kontrabas, klarnet, skrzypce)