Spektakl, w którym groteska i tragizm hipnotyzują już od pierwszych scen.
Reżyser Jan Hussakowski postawił sobie za zadanie przedstawienie klasyki z kanonu lektur w nowym świetle, jednocześnie zachowując wierność dramatowi napisanemu przez wieszcza. To przedstawienie wyostrza zmysły i przeżycia widza, oraz w niebanalny sposób przybliża mu istotę romantycznego dzieła.
Czy Balladyna to tylko opatrzone hasła takie jak: MOTYW ŚMIERCI, ZAZDROŚĆ, BALLADYNA - ZBRODNIARKA, ALINA - CNOTLIWA I SZCZERA? Czy jesteśmy skazani tylko na radykalne skróty i uproszczenia? Czy opowieść zmuszona jest by powtarzać się zawsze w ten sam sposób?
Żeby zmierzyć się z tymi pytaniami twórcy spektaklu sięgają po słynny esej Susan Sontag Przeciw interpretacji, w którym autorka wzywa do zrzucenia opresyjnych kajdan wyłącznie intelektualnego, racjonalnego sposobu odbierania sztuki i zachęca do próby jej odczuwania. Jednak nie jest to takie proste w rzeczywistości, w której jesteśmy przytłoczeni streszczeniami i opracowaniami, a każde kolejne wydanie dramatu Słowackiego obrasta lakonicznymi przypisami na brzegach kartek.
Jak pisała Maria Janion, każde nowe sceniczne odczytanie „Balladyny” „skłania do ponownego zastanowienia się nad najwspanialszym w literaturze polskiej utworem – wcieleniem ironii tragicznej romantyzmu". Historia opowiedziana w „Balladynie" dotyka tematów ludzkiej natury, takich jak miłość, zdrada, chciwość i pożądanie. Te uniwersalne motywy prowokują do dyskusji i głębokich przemyśleń. Jan Hussakowski znajduje w dziele paralele do problemów z jakimi wszyscy się dziś mierzymy. Odważnie przenosi klasykę Juliusza Słowackiego na nowy poziom, tworząc widowisko niezwykle współczesne.
Przestrzeń sceny koncentruje się wokół trzech ekranów projekcyjnych, które nie tylko odwołują się do tradycji płócien teatralnych z XIX wieku, ale także otwierają przestrzeń dla nowoczesnych form wyrazu, tworząc wciągający, multimedialny świat. Cyfrowe przypisy i streszczenia tworzą niezwykłą dynamikę i angażują w ekscytującą podróż przez historię dramatu.
Nasi aktorzy dają prawdziwy popis swoich możliwości. Przechodzą niesamowite metamorfozy z jednej postaci w inną. Wchodzą w interakcję z multimedialną scenografią. Nieustannie balansują pomiędzy ironią, dystansem, a pełną powagą i dojmującymi emocjami.
Dla wytrawnych widzów będzie to przełamanie klasycznej interpretacji dramatu. Dla osób, które pierwszy raz zetkną się ze Słowackim to dobry początek teatralnej przygody. Balladyna – za dzbanek malin zabiła siostrę, bo była zła i żądna władzy? Czy może jednak odpowiedź na to pytanie jest nieco bardziej skomplikowana?
W spektaklu wykorzystywane są mocne efekty świetlne, światło stroboskopowe i głośna muzyka.
Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł
Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”
Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”
REZERWACJE I ZAKUP BILETÓW
BILETY
Kasa Teatru
wt.-pt. 13:00-19:00
sb.-nd. 16:00-19:00
+48 81 532 42 46
+48 605 274 673
kasa@teatrosterwy.pl
Obsługa Widza
pn.-pt. 8:00-16:00
+48 81 532 44 36
+48 786 814 125
biuro@teatrosterwy.pl
Teatr prowadzi sprzedaż wejściówek w cenie 30 zł. Wejściówki można kupić w kasie teatru na 30 minut przed spektaklem. Liczba wejściówek jest ograniczona.
Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie jest Instytucją Samorządu Województwa Lubelskiego wspólnie prowadzoną z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrektor Redbad Klynstra-Komarnicki
Patronat medialny: Radio Lublin, TVP 3 Lublin i Spotted Lublin
Co zabawnego może przynieść „Balladyna” Juliusza Słowackiego?
Najnowsza interpretacja Jana Hussakowskiego to pigułka wiedzy, podana z humorem. Reżyser postawił sobie za zadanie przedstawienie klasyki z kanonu lektur w nowym świetle. Zainspirowany Susan Sontag, wykracza poza granice tradycyjnej interpretacji tekstu, jednak takie podejście, nie odbiera postaciom ich naturalnych kształtów. Utwór nie zmienia znaczenia, a odbiorca nie traci na treści podanej przez samego wieszcza. To przedstawienie pogłębia swój wyraz, wyostrza zmysły i przeżycia widza, jednocześnie przybliżając mu istotę dramatu.
Jak pisała Maria Janion, każde nowe sceniczne odczytanie „Balladyny” „skłania do ponownego zastanowienia się nad najwspanialszym w literaturze polskiej utworem – wcieleniem ironii tragicznej romantyzmu". Historia opowiedziana w „Balladynie" dotyka tematów ludzkiej natury, takich jak miłość, zdrada, chciwość i pożądanie. Te uniwersalne motywy prowokują do dyskusji i głębokich przemyśleń. Jan Hussakowski znajduje w dziele paralele do problemów z jakimi mierzymy się dziś, od wojny po presję kapitalistycznego wzrostu. Odważnie przenosi klasykę Juliusza Słowackiego na nowy poziom, tworząc widowisko, niezwykle współczesne.
Przestrzeń sceny koncentruje się wokół ekranów projekcyjnych, które nie tylko odwołują się do tradycji płócien teatralnych z XIX wieku, ale także otwierają przestrzeń dla nowoczesnych form wyrazu, wpisując się w upodobania dzisiejszego odbiorcy. Przypisy, streszczenia i akcenty multimedialne stają się składowymi elementami spektaklu, tworząc niezwykłą dynamikę i angażując widza w ekscytującą podróż przez historię dramatu. Dążąc do intensywnej ekspresji scenicznej, aktorzy eksplorują fizyczność postaci, gestów i kostiumów, wykorzystując nowoczesne techniki aktorskie. Spektakl czerpie z kierunku teatru dalekowschodniego, łącząc inspiracje Artaudem, teatrem indonezyjskim, indyjskim kathakali, a także japońskimi formami.
Dla wytrawnych widzów będzie to przełamanie klasycznego wydania dramatu. Nowy obraz żalu i rozpaczy malowany uśmiechem i szyderą. Natomiast dla nowej publiki będzie to dobry początek teatralnej przygody. Przedstawienie poprzez swą lekkość zaprosi do tajemniczego świata za kurtyną i na długo nie wypuści obserwatorów ze swych objęć.
Poszukajmy wspólnie granicy, na której horror dotyka groteski. Wejdźmy do świata Słowian i odkryjmy konsekwencje, z którymi przyjdzie się zmierzyć bohaterom „Balladyny”.
Autor – Juliusz Słowacki
Reżyseria, adaptacja, opracowanie muzyczne – Jan Hussakowski
Adaptacja i dramaturgia – Andrzej Błażewicz
Scenografia i kostiumy – Agata Stanula
Reżyseria świateł i projekcje – Klaudia Kasperska
Inspicjentka – Klaudia Wierzchoń
Obsada
Balladyna – Kamila Janik
Wdowa/Goplana – Jolanta Rychłowska
Alina/Gralon/Kanclerz – Nina Biel (gościnnie)
Kirkor/Grabiec – Krzysztof Olchawa
Filon/Kostryn – Daniel Salman
Chochlik/Pustelnik – Witold Wieliński (gościnnie)
Skierka – Maciej Grubich
Poniżej prezentujemy aktualny plan wystawienia spektakli:
11 maja (sobota), godz. 18:00 | PREMIERA
12 maja (niedziela), godz. 17:00
14 maja (wtorek), godz. 12:00
16 maja (czwartek), godz. 18:00 | PREMIERA AKADEMICKA
17 maja (piątek), godz. 11:00 | PREMIERA SZKOLNA
17 maja (piątek), godz. 18:00
18 maja (sobota), godz. 18:00 | SPEKTAKL PREMIEROWY
19 maja (niedziela), godz. 18:00
REZERWACJE I ZAKUP BILETÓW
BILETY
Kasa Teatru
wt.-pt. 13:00-19:00
sb.-nd. 16:00-19:00
+48 81 532 42 46
+48 605 274 673
kasa@teatrosterwy.pl
Obsługa Widza
pn.-pt. 8:00-16:00
+48 81 532 44 36
+48 786 814 125
biuro@teatrosterwy.pl
Teatr prowadzi sprzedaż wejściówek w cenie 30 zł. Wejściówki można kupić w kasie teatru na 30 minut przed spektaklem. Liczba wejściówek jest ograniczona.
Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie jest Instytucją Samorządu Województwa Lubelskiego wspólnie prowadzoną z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrektor Redbad Klynstra-Komarnicki
Patronat medialny: Radio Lublin, TVP 3 Lublin i Spotted Lublin