PN | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | ND |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
PN | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | ND |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Czy problemy prowincjonalnego teatru z dalekiej Finlandii, nawet podane w tak zabawnej formie jak czyni to autor „Komedii teatralnej” Bengt Ahlfors mogą kogokolwiek w Polsce zainteresować? Ależ tak! Obcując ze sztuką ma się wrażenie nieustannego déjà vu. Mechanizmy funkcjonowania teatru i artystycznego światka są pod każdą szerokością geograficzną takie same.
Jak mówi w sztuce inspicjent Oskar – skarbnica teatralnych cytatów od Czechowa po Brechta – w teatrze najciekawsze jest nie to , co na scenie, ale to co za kulisami. Reżyser sztuki Grzegorz Kempinsky, który bawi już lubelską publiczność do łez inscenizacją „Boga” Woody Allena, odsłania teraz przed nami kulisy drugorzędnego przybytku Melpomeny w momencie heroiczno farsowych przygotowań do kolejnej premiery, a potem w chwilach nieoczekiwanego triumfu. Koterie, romanse i antagonizmy, demony próżności i chałtury – wszystko to i jeszcze więcej Ahlfors podaje nam na tacy w blasku reflektorów. Ośmiesza to teatralne panopticum z niesłychaną ostrością, ale i... nutką czułości.
I kto ośmieli się twierdzić, że Skandynawowie nie mają poczucia humoru...