Antygona w Nowym Jorku Janusza Głowackiego to jedna z najwybitniejszych sztuk napisanych po polsku w XX wieku. Akcja sztuki rozgrywa się w środowisku bezdomnych i imigrantów zamieszkujących slumsy i dzielnice nędzy w jednej z największych i najbogatszych metropolii. Sztuka ma charakter ostrej, śmiesznej i uniwersalnej tragifarsy, która dotyczy każdego z nas.
To komedia dla takich jak Ty! Czyli dla tych, którzy czują deficyt endorfin, którzy wierzą, że śmiech to zdrowie i którzy, mając dosyć zwariowanego życia, szukają wariactwa w teatrze!
"Cztery pory roku" to spektakl zapraszający dzieci i rodziców do podróży teatralnej po czterech porach roku, bazujący głównie na bodźcach wizualnych i dźwiękowych. Każda z pór roku jest tworzona w oparciu o trzy podstawowe elementy: plastyka, muzyka i choreografia.
Za wieloznacznym tytułem stoi nieprosta historia dwóch osób. ON – dystyngowany pan w średnim wieku, ONA – tajemnicza, młoda kobieta. Nic o nich nie wiemy, zaczynamy więc od pierwszych minut spektaklu zadawać pytania. Kim są: oddzielnie, dla siebie, w jakim celu się spotkali? Śledzimy grę w „kto jest kim”, w udawanie i szczerość, i ta gra nas intryguje, wciąga.
"Ich czworo" to jedna z najbardziej znanych komedii Gabrieli Zapolskiej. Historia małżeńskiego trójkąta, o której sama autorka pisała – „tragedia ludzi głupich”.
"Księżyc i magnolie" - sztuka, napisana przez Rona Hutchinsona, rozgrywa się w ciągu pięciu dni i nocy, podczas których trzy sławy Hollywoodu końca lat trzydziestych XX. wieku gorączkowo pracują nad scenariuszem adaptacji "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell. Niezadowolony z dotychczasowych efektów pracy producent filmu David O. Selznick podejmuje desperacką decyzję: przerywa zdjęcia, zamyka się we własnym gabinecie z nowym scenarzystą i reżyserem, by poprawić scenariusz i wznowić produkcję.
Spektakl Małe zbrodnie małżeńskie to dramat sceniczny oparty na idei Tanga. Tango jako gatunek muzyczny ma na celu ukazanie namiętności pomiędzy kobietą a mężczyzną, namiętności nieskonsumowanej.
To słodko-gorzka opowieść o kobiecie, która w życiu pragnęła dwóch rzeczy: kochać i być kochaną. Miłosny zawód budzi jednak w bohaterce wątpliwość, czy zawarty związek małżeński może kiedykolwiek stanowić bezpieczną polisę na szczęście i czy w związku z tym, warto składać swój los w rękach jakiegokolwiek człowieka.
Tłem powieści jest historia dwóch żyjących obok siebie rodzin szlacheckich – średnio zamożnych Korczyńskich i zubożałych, żyjących jak chłopi Bohatyrowiczów. Dzieli ich niemal wszystko: sposób życia, status społeczny i zamożność, ale łączy wspólna przeszłość – zbrojna walka ramię w ramię o wolną, lepszą Polskę - epoka wielkich, wspólnych marzeń, której kres położył upadek powstania. Na tym tle rozwija się historia miłości Justyny i Jana najmłodszego pokolenia Korczyńskich i Bohatyrowiczów.
Z jednej strony głęboko poruszająca, z drugiej kontrowersyjna tematyka – wszechobecnej kontroli, oddziaływania technologii na człowieka, konsumpcjonizmu, kryzysu wartości, wolności i indywidualizmu jednostki – sprawia, że historia niezmiennie stanowi lustrzane odbicie rzeczywistości, przez co pozostaje przerażająco aktualna.
Dom lalki Ibsena – wystawiany często pod tytułem Nora – powszechnie uważa się za pierwszy otwarcie feministyczny tekst w historii dramatu.
Od paryskiej premiery w 2011 r. "Prawda" Floriana Zellera cieszy się niesłabnącą popularnością. Tu, w komediowym tyglu, żarty słowne przeplatają się z dowcipami sytuacyjnymi, serwując humor w czystej postaci!
W sercu Sowieckiej Rosji profesor Preobrażeński (Włodzimierz Dyła) cieszący się europejską sławą rozwija innowacyjny sposób odmładzania ludzkiego ciała. Medyk przygarnia błąkającego się bezpańskiego psa Szarika (Wojciech Rusin).
Monodram Daniela Salmana w reżyserii Łukasza Lewandowskiego na podstawie noweli Lwa Tołstoja.
Akcja kultowej książki dla młodzieży Edmunda Niziurskiego z 1961 roku, rozgrywa się na szkolnych korytarzach. Od tamtej pory zmienił się system nauczania, program, nauczyciele, uczniowie, czasy się zmieniły. Niezmienna pozostała odwieczna wojna między nauczycielami a uczniami. Jak odwlec sprawdzian z polskiego? Jak przetrwać historię i chemię? Każdy nauczyciel ma swoją piętę achillesową, słabość, którą wystarczy poznać a potem realizować SPOSÓB.
Tramwaj zwany pożądaniem Tennessee Williamsa to spektakl, który zmienił oblicze amerykańskiego i światowego teatru. W Osterwie zobaczymy inscenizację w reżyserii Kuby Kowalskiego, reżysera znakomicie przyjętych przez lubelską publiczność przedstawień Pani Bovary i Diabeł i tabliczka czekolady.
Ciężkie czasy Michała Bałuckiego to sztuka z 1889 roku, w której autor obnaża liczne wady szlachty polskiej. W tym zestawieniu przodują: próżność, chciwość czy uleganie zachciankom. Dzięki trafnie skreślonym portretom psychologicznym postaci i humorystycznie przedstawionym wątkom, sztuka jest świetną rozrywką, ale też pozostawia gorzką refleksję, w kontekście oceny uprzywilejowanych grup społecznych.
Kim jest Hamlet dla współczesnego widza? Czym jest on dla aktorów Teatru im. J. Osterwy w Lublinie i dla miasta? Spektakl na podstawie „Studium o Hamlecie”, „Requiem” i „Śmierci Ofelii” Stanisława Wyspiańskiego.
Zapraszamy do współtworzenia kolejnej premiery Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. To spotkanie – eksperyment.
Oprowadzanie po wystawie z kuratorką Anną Nowak.
Celem spaceru jest poznanie lubelskiego epizodu Aleksandra Fredry, pokazanie miejsc i związanych z nimi historii a także utworów hr. Aleksandra na lubelskiej scenie.